Pages

Saturday, January 28, 2012

Bermain-main Dalam Solat


Image Detail

Salam..

Penah dgr tk solat itu tiang agama? aisy, klau org Islam mesti penah dengar punye..
Penah dgr tk amalan pertama yg mula2 dihisab ialah solat? Aisy,, mestilah penah dgr...kan org Islam kan?
Penah dgr tk yg solat dpt mencegah kite dr melakukan maksiat? Oh mesti lah penah dgr, kite smue kn org Islam..

:) Okay, kite..memang org Islam. Sebab tu kite tahu fakta2 psl solat nie. Sbb tu kite tahu kenape kite solat. Sbb tu kite tahu kenape mesti sembah Allah. Tapi...kenapa bila kite betul2 melakukan solat, kite lupe.. kite lalai.. kite bermain-main dalam solat? Nia tk nk mention soal khusyuk, sbb soal khusyuk ni pandai2lah masing2 nk deal mcm mne nk khusyuk dalam solat. Tapi mcm mane klau keadaan yg disengajakan? Contohnye...waktu sujud. Klau mase kecik2 dlu, mmg budak2 termasuk nia sndiri sujud bukannye betul sgt. Bacaan pun tunggang terbalik. Asyik nk cpt je. Tapi tu dlu.. skrng kite smue dh besar kan? Dh tahu hukum..Kite solat mestilah nak Allah terime. Tapi kenape lah ade lg insan2 yg sujud dlm solatnye seperti anak kecil. Trlalu cepat. Cpt mcm kilat.. Bila kite lihat org mcm ni, hati kite akn terdetik, masyaAllah, kenapa bacaannya trlalu cpt. Atau org ini hanya pura2 sembahyang ke? Haa, jgn smpai persoalan ini timbul dlm kepala setiap manusia yg melihat kite solat. Itu bru pandangan manusia, apatah lg pndangan Allah? Okay cuba bygkn situasi nie.. time kite salam ngn cikgu, pastu cikgu tu hulur tgn then kite bru nk cium tgn dye dh tarik tgn dye. Sekali dua tk pe lg, tp bile berkali2 cikgu tu buat mcm tu, kite ade rase nk salam lg tk ngn dye? Mestilah tak..rase mcm eh ape cikgu nie. ==' mcm tk serius je. Haa, mungkin itulah jugak persepsi Allah pada kite. Klau kite main2 mase sujud, agak2 Allah terime tk amalan kite tu? Dear friends....adik2...abg2...kakak2... jom, kite reflect balik. Mane satu antara ciri2 di bwh nie..yg kite termasuk dalamnye.

Okay ni contoh sujud dgn kalimah bacaannye sempurna. Dibaca sebanyak tiga kali
kalimah سُبْحَانَ رَبِّيَ الأَعْلَى وَبِحَمْدِهِ



JADI?

APA ALASAN ANDA SUJUD DLM WAKTU YG TRLALU SINGKAT?

Baca kalimah سُبْحَانَ رَبِّيَ الأَعْلَى وَبِحَمْدِهِ hanya sekali?



Atau baca سُبْحَانَ رَبِّيَ الأَعْلَى وَبِحَمْدِهِ darab tiga?


Atau baca shuishuishuishui mcm budak kecik yg hanya mengikut ibu dn ayahnye solat, mereka sujud lalu dye sujud, tp tk tahu kene bace ape. Beginikah anda?






ADVICE FOR TODAY: Sujudlah dgn merendahkn hati, membetulkn bacaan dn ikhlas kerana Allah.. Sempurnakan solatmu, insyaAllah jannah untukmu.


2 comments:

Post a Comment

Traffic!!

Malaysia Free Backlink ServicesFree Promotion LinkFree Smart Automatic BacklinkMAJLIS LINK: Do Follow BacklinkLink Portal Teks TVAutoBacklinkGratisjapanese instant free backlink Free Plugboard Link Banner ButtonFree Automatic Backlink Service